Photobucket

b

Tuesday, March 15, 2011

COOKIES

Korang suke cookies x? mmh... mmg sdap bile dapat makan lagi2 cookies 2 warna-warni dan cantik.. dh bbeerape ari nie aku dok belek satu blog ke satu blog tengok macam mane cookies lolipop @ fancy cookies nie dibuat.. aku sangat suke dan teruje bile tengok design yang mereka hasilkan sangat kreatif... mase bile plak aku nak buat cookies nie kan.. mungkin satu hari nnt, agak2 aku dh tergerak nak buat nnt ni boleh dijadikan sebagai bahan rujukan..

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

ade banyak lagi bentuk menarik boleh tengok kat sini

dan nie recipes nye yang aku amibil dari http://mamafami.blogspot.com/
sorry ye kak, saya copy recipes nie.. just nak sharring je..

Ingredients :

250 g margarine
140g castor sugar
2 egg yolks
1 teaspoon vanilla essence
1/2 teaspoon baking powder
410g cookies flour

Method :

1. Sieve flour and baking powder. Set aside.
2. Cream margarine and sugar. Add in egg yolks one at a time. Add in vanilla essence. Continue beating.
3. Add sifted dry ingredients till a soft dough is formed.
4. Keep in the fridge for 30 minutes.
5.. Roll to the thickness desired. Cut using a cookie cutter. Arrange on a baking tray lined with greaseproof paper.
5. Bake in a preheated oven till golden brown. I used fan-oven at 150 C for 30 minutes.
6. Leave to cool completely before decorating with fondant or royal icing.





TRANSLET dari Cik Google..

Bahannye:

250 g margarin
140g gula kastor
2 biji telur (kuningnye sahaja)
1 sudu teh esen vanila
1 / 2 sudu baking powder
410g tepung cookies

Cara2 membuatnya:

1. Ayak tepung dan baking powder. Asingkan
2. Pukul krim margarin dan gula. Tambah kuning telur satu per satu. Tambah esen vanila.Teruskan pemukulan.
3. Tambah bahan kering yang diayak sampai adunan terbentuk.
4. Simpan dalam peti ais selama 30 minit.
5 .Gelek adunan untuk ketebalan yang dikehendaki. Potong menggunakan cookies cutter.
Susun pada tray yang dilapisi dengan kertas tahan lemak (greaseproof paper)
5. Panggang dalam oven sampai coklat keemasan. Saya menggunakan kipas-ovenpada 150 C selama 30 minit.
6. Biarkan sejuk sepenuhnya sebelum menghiasi dengan foundat icing atau
royal icing.

0 comments: